Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Jeroen Hermus

Foto van Jeroen Hermus Jeroen Hermus MA MRICS RT is projectleider bij Brink Groep. Dagelijks is hij actief met het oplossen van financiële huisvestingsvraagstukken in de zorgsector. Zijn opdrachtgevers zijn zowel publieke als private partijen.
 
 
Meer artikelen van Jeroen Hermus

Zorgvastgoed: wie krijgt straks de meeste ‘likes’?

De zorgwereld staat aan de vooravond van grote veranderingen. De vergoedingsstructuur vanuit de overheid wijzigt en zorgbehoevenden gaan steeds meer zelf betalen. Door de toenemende marktwerking moeten zorgexploitanten zich onderscheiden van hun concurrenten. Wie krijgt straks de meeste ‘likes’?

Velen denken er wel eens over na. Hoe wil ik wonen als ik later oud ben? En hoe gaat een zorgappartement er in de toekomst eigenlijk uitzien? Bij het realiseren van nieuwbouw moeten zorgexploitanten rekening houden met de wensen van de toekomstige doelgroep. Er dienen keuzes te worden gemaakt in de manier waarop zorg en huisvesting in de toekomst worden gefaciliteerd. Het vastgoed moet immers niet alleen nu aansluiten bij de doelgroep, maar ook over 20 jaar nog kunnen concurreren met het aanbod in de markt.

Maar wat wil de doelgroep eigenlijk, waar moet een zorgexploitant nog meer rekening mee houden en wie gaat dat betalen?

Voor ieder wat wils

Zorgbehoevenden willen wonen tussen gelijkgestemden in een omgeving waar ze zich prettig voelen. Als iemand zijn hele leven in een mooie villa heeft gewoond, wil hij vermoedelijk ook zijn oude dag doorbrengen in een riante omgeving. De extra kosten hiervoor kunnen vaak worden bekostigd uit de overwaarde van de te verkopen woning, het spaargeld of het aanvullende pensioen. Bestaande zorgexploitanten spelen steeds meer in op deze vraag vanuit de markt en nieuwe zorgaanbieders met nieuwe zorgconcepten melden zich.

En heeft iemand minder geld te besteden, dan kan gebruik worden gemaakt van (verzekerde) basiszorg. Het aanbod in beschikbare zorghuisvesting wordt in de toekomst dan ook breder. Cultuur en sfeer spelen daarbij ook een rol. Op de ene locatie streamt de doelgroep via Spotify klassieke muziek, terwijl in een ander complex meer behoefte bestaat om via iTunes de nieuwste meezingliedjes te downloaden.

Technologie steeds belangrijker

Over één ding is iedereen het in ieder geval eens. De technologie speelt in de toekomst een nog belangrijkere rol. De toename in domotica en andere technische hulpmiddelen leidt tot een efficiëntere inzet van personeel en een hogere mate van comfort. Social media worden belangrijker in de slag om goede medewerkers en het juiste imago van de zorgexploitant.

In de bijeenkomstruimte wordt niet meer gekaart om contant geld, maar wordt via Google Wallet de winst of schuld met de buurman verrekend. De menukaart en het dagprogramma zijn dagelijks in de ‘cloud’ beschikbaar en via Skype kan contact worden gehouden met vrienden en vriendinnen in andere wooncomplexen. En natuurlijk is er een videoverbinding met de dokter mogelijk en wordt de rollator 3D geprint.

Flexibel en duurzaam bouwen

Wanneer de doelgroep in de loop der jaren andere eisen gaat stellen, moet het vastgoed flexibel aan te passen zijn. Het complex moet daarnaast op een duurzame wijze worden gebouwd en geëxploiteerd. Energiezuinige installaties en zonnepanelen zorgen ervoor dat je ook de laatste jaren van je leven een positieve bijdrage levert aan het milieu.

De locatie kan zowel landelijk als stedelijk zijn gelegen, maar dient altijd een sfeervolle, huiselijke uitstraling te hebben. Het belang van een goede bereikbaarheid en de aanwezigheid van voorzieningen hangt onder andere af van de zorgzwaarte van de doelgroep. De zorgverzekeraars en pensioenfondsen worden eigenaar van het zorgvastgoed en natuurlijk kun je een verzekering afsluiten voor een goed plekje op je oude dag.

Marktwerking

Zorgbehoevenden en hun kinderen komen op voor hun rechten. Men wil de oude dag doorbrengen in een omgeving waar hij of zij zich gelukkig kan voelen. Het vastgoed, de zorg en de dienstverlening moeten hierop aansluiten. Een goede zorgaanbieder zal door de consument worden beloond met een hoog aantal ‘likes’ op Facebook. En wie wil er nou niet in zo’n complex wonen…

Door Jeroen Hermus | Gepubliceerd op 18 juli 2013