Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Voltooiing shopping- en entertainmentmall ECC in Thailand nadert

Thailand is een groeimarkt met een gemiddelde groei van meer dan 5% per jaar in de afgelopen 40 jaar en mede ECC_INVESTdaarom interessant voor investeerders. Het Nederlandse ECC Invest realiseert er een grootschalig shopping- en entertainmentcomplex. Inmiddels is meer dan 70 procent van het vloeroppervlak verhuurd en opent de mall deze zomer nog haar deuren.

“De Promenada Resort Mall onderscheidt zich in beleving. Uniek is de relaxte sfeer die het uitademt, de opzet met veel ruimtelijkheid en het vele groen zowel binnen als buiten in het tropische park. Het oogt natuurlijk en is zeker niet het gebruikelijke complex van beton en glas. Promenada is gericht op funshopping en beleving, iets wat steeds belangrijker wordt voor consumenten met minder vrije tijd en meer wensen om deze tijd optimaal te besteden”, zegt Tjeert Kwant. Hij is CEO van ECC Invest, dat in het Thaise Chiang Mai haar grootschalige winkel- en entertainmentcomplex ontwikkelt. Drie niveaus met in totaal zo’n 50 000 m2 aan verhuurbaar oppervlak moeten de Thaise consument in zijn behoeften voorzien. ECC realiseert het center onder meer via obligatieleningen. Een vierde emissie is onlangs opengesteld voor inschrijving. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 23 jaar ervaring met de ontwikkeling van vastgoed en won in 2011 nog  Vastgoedvergelijkers Award voor de Beste Vastgoedfonds Aanbieder.

Gespecialiseerde retailers

De keuze voor Thailand was uiteraard geen toevallige. Het land behoort tot de snelst groeiende economieën ter wereld en kent een sterk opkomende beroepsbevolking. De middenklasse groeit, en daarmee ook de consumentenbestedingen. Kwant vergelijkt ECC’s winkelcentrum met die van de twee grote spelers die de Thaise markt beheersen. Mooie en efficiënt ingerichte gebouwen, zo zegt hij. Maar: “Ze tellen vijf tot zeven verdiepingen en zijn gericht op shopping- en entertainment binnen in het complex. Promenada heeft daarentegen slechts 2 verdiepingen en richt zich ook op andere activiteiten en is een plek waar mensen een hele dag kunnen doorbrengen en ontspannen zowel binnen als buiten.” Daarnaast wijkt Promenada op een andere manier af van de Thaise mores: “Onze concurrenten hebben erg veel eigen winkels in hun panden. Wij hebben die niet en kiezen voor gespecialiseerde retailers terwijl wij ons richten op de management en marketing van de shopping mall. Dat is onderscheidend in deze markt.”

Bioscoop en ijsbaan

Nog deze zomer –volgens de planning in juni- kunnen de eerste bezoekers winkelen, relaxen, eten en drinken in en rond Promenada Resort Mall Chiang Mai, zoals de naam officieel luidt. De Thai vindt er een keur aan activiteiten. Naast modeketens en restaurants behoren ook een multimedia zone, een acht zalen tellend bioscoopcomplex en zelfs een ijsbaan tot de bronnen van vermaak.

Dat de Thaise afzetmarkt nog vol potentie zit, is evident volgens ECC. Met de multifunctionele mall hoopt het niet alleen de inwoners van Chiang Mai te bedienen, maar ook andere steden te bereiken. Het complex heeft volgens de vastgoedontwikkelaar een gunstige locatie, die nabij verschillende uitvalswegen is gelegen en grenst aan grootschalige woningbouwprojecten.

Grote merken

Veel retailers bleken er dan ook wel te voelen om een winkel in Promenada te openen. Inmiddels is meer dan 70 procent van de 50 000 m2 aan verhuurbaar oppervlak voorverhuurd. Looptijden van huurcontracten variëren van drie tot 21 jaar. Eén van Promenada’s hoofdhuurders van het eerste uur was supermarktketen Rimping, dat goed is voor zo’n 2500 m2. ’s Lands tweede bioscoopketen SF Cinema tekende daarnaast voor 4500 m2.

Ook internationale modeketens hebben zich aan Promenada gecommitteerd. Zo tekende fashiongigant Hennes & Mauritz voor 2700 m2 winkeloppervlak en zetelt de eveneens wereldwijd opererende retailer Uniqlo er eveneens met 2200 m2. Namen als Mango, Guess en Levi’s hebben inmiddels ook bevestigd.

“Grote namen. Deze internationale topmerken zijn magneten voor consumenten in de regio. Maar ook de begrippen health en beauty zijn ruim vertegenwoordigd in de vorm van bijvoorbeeld cosmetisch chirurgen, tandartsen en orthodontisten”, vertelt Tjeert Kwant. Het verhuurteam van ECC ter plaatse –dat inmiddels is uitgebreid met vier man, naar totaal 9 personen- is nog druk in gesprek met andere partijen. De verwachte bezettingsgraad na oplevering is 80 procent. Kleinere huurders vullen naar verwachting de resterende ruimte in.

Bouw bijna gereed

Inmiddels is de bouw tot 93 procent gevorderd. Kwant: “Het gebouw staat er. Wat nu rest is de afwerking binnen. Buiten wordt de laatste hand gelegd aan het park en de tuinen.” De Thai kunnen volgens de CEO –zelf ook in Thailand woonachtig- amper wachten tot de opening. “De heersende mening is dat Promenada Resort Mall zeer goed bij Chiang Mai past. Het is een stad van creatieven en men waardeert het design, waarmee we proberen aan te sluiten op de natuur van het gebied en het vele groen dat de stad kenmerkt. De opzet van Promenada past ook bij hun manier van leven. Dankzij het klimaat is het in Chiang Mai heel gewoon om ’s avonds nog veel buiten te zijn om te eten en te drinken. Daar spelen we goed op in met onze voorzieningen.”

Boeddhistische opening

Geheel volgens ’s lands wijs vindt er tijdens de opening van de Promenada mall een boeddhistische ceremonie plaats. Op 7 juni zullen monniken naar goed gebruik het complex zegenen. “Een typisch Thaise gewoonte. Ons kantoor in Bangkok wordt bijvoorbeeld ook elk jaar gezegend en bij de eerste steenlegging van Promenada Resort Mall was er eveneens een dergelijke ceremonie. Die is voor de Thai heel belangrijk”, zegt Kwant.

Klik hier om een video te bekijken over de bouw van de Promenada Resort Mall in Chiang Mai.

ECC_INVEST3  ECC_INVEST1

Door Redactie | Gepubliceerd op 11 maart 2013

Dit bericht is geplaatst in Algemeen
Tags: , , , .
LinkedIn Twitter NUjij
Print Friendly, PDF & Email