Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Ewoud N. Swaak

Foto van Ewoud N. Swaak Ewoud N. Swaak is oprichter van Westplan vastgoedinvesteringen en directeur in de Verenigde Staten, waar hij tevens honorair consul der Nederlanden is voor de staten Georgia en South Carolina.
 
 
Meer artikelen van Ewoud N. Swaak

Vastgoedkansen bij Amerikaanse stadions

Stel je eens voor. Je woont als Ajax-fan in een luxe appartement in de Arena. Je parkeert makkelijk. Loopt naar gezellige winkels, restaurants en je werk. Wedstrijden kijk je, samen met vrienden en familie, vanuit het comfort van je eigen woonkamer. Een utopie? 

Niet voor Amerikaanse sportfans in Atlanta, Dallas, Houston en steeds meer grote steden. Sport in combinatie met wonen en werken is ‘big business’ in de VS. Vastgoedontwikkelaars en beleggers storten zich in groten getale op deze (huur)woningmarkt.

Vertier is woonargument
Sport kijken is in de VS een ware nationale sport. Ten opzichte van Nederland heeft het bovendien een familiair karakter én een gezelliger imago. Aangezien een stadion een locatie is die grote groepen mensen trekt, is deze daardoor ook interessant voor winkels en (kleinere) kantoren. Door de  week is het makkelijk aanrijden en parkeren voor de professionals en in het weekeinde en ‘s avonds een plek voor consumenten, met (voetbal)wedstrijden, concerten en evenementen. In Nederland zijn stadions moeilijke locaties. Dit blijkt wel uit de lastige ontwikkelingen en exploitatie bij Stadion Utrecht, VVV, de nieuwbouwplannen van Feyenoord e.d. In de VS is de combinatie van een stadion met wonen dus  juist wel interessant.

De ontvolking van het platteland is niet alleen een Europees gegeven. Ook in Amerika is de trend dat steeds meer mensen zich vestigen in de stad, omdat daar meer werk is én vertier. In de ‘suburbs’ zie je dat men niet alleen naar de ‘shopping mall’ gaat, maar ook op grote schaal en met hele families naar het ‘stadium’. In de VS heeft iedere grote stad wel een aantal professionele teams: football, baseball, basketbal, hockey en nu ook voetbal. Maar daar houdt het niet op. Ook de ‘collegeteams’ en ‘subleagues’ zijn groot. Iedereen is ‘fan’ van meerdere teams en dat vertaalt zich niet alleen in ‘merchandising’ (sportrepen, kleding, vlaggen etc.), maar inmiddels ook in wonen in een stadion.

Ruim 35% Amerikanen huurt
Aangezien prijzen van koopwoningen in de steden vaak hoger liggen dan op het platteland, is het voor jonge mensen lastig om te kopen. Zij kunnen niet het gehele aankoopbedrag financieren. De verkrijgbaarheid van een hypotheek verbetert momenteel, maar hoger dan 80% gaan Amerikaanse banken niet. Voor de meeste jonge mensen is het dus niet haalbaar zelf die 20% of meer te betalen. Dus gaat men, ruim 35% van de Amerikanen, over op huren.

Maandelijks wil men daar graag wat meer geld aan uitgeven, maar dan moet er voor de doelgroep van 25-35 jarigen wel wat te beleven zijn. En juist op deze behoefte wordt nu door marktpartijen handig ingespeeld met wonen in of tegen een stadion aan. Daar kan de bewoner de sport of het evenement vanuit de eigen lounge prima beleven. Huurders in de VS zijn dan ook gewend aan een hogere standaard van wonen dan in Nederland.

Goede voorzieningen essentieel
In de VS resulteert het ontbreken van goede voorzieningen erin dat de huurder snel vertrokken is naar een concurrerende aanbieder. Prijzen en service moeten marktconform zijn. Naast woonruimte wil men daarom vele verschillende voorzieningen hebben, zoals een zwembad en een fitnessruimtes. Om dit rendabel aan te bieden, worden huurcomplexen met hele eigen ‘lifestyles’ gebouwd. Het wonen in of tegen een ‘stadium’ aan levert niet alleen een toegankelijke infrastructuur op, maar voor de fan ook unieke winkels, restaurants, evenementen, sport en allerhande eigen beleving.

Door Ewoud N. Swaak | Gepubliceerd op 14 december 2013