Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Topbedrijven investeren in FoodValley regio

Terwijl de economie langzaam herstelt, maken bedrijven in de FoodValley regio al een flinke stap vooruit. In ArtImprVreugdenhilNijkerk, waar veel voedselproductiebedrijven zijn gevestigd, werken twee topbedrijven aan uitbreiding en nieuwbouw. Vreugdenhil Dairy Foods bouwt een nieuw hoofdkantoor en even verderop verrijst het nieuwe logistiek centrum van de Bieze Food Group. Beide bedrijven zetten hoog in op duurzaamheid.

Op een prominente locatie, langs de A28, komt het nieuwe hoofdkantoor van Vreugdenhil Dairy Foods. Het bedrijf, wereldwijd een van de grootste producenten van melkpoeders, realiseert hier een pand van zo’n 3000 vierkante meter. Met onder meer een installatie voor warmte- en koudeopslag (WKO), zonnepanelen, hergebruik van regenwater en duurzaam materiaalgebruik mikt het bouwteam op het Breeam 5-sterrencertificaat. ,,Onze duurzame ambities komen voort uit ons streven naar goed rentmeesterschap. Daarin nemen we onze verantwoordelijkheid”, zegt algemeen directeur Jan Vreugdenhil. ,,Daarmee sluiten we mooi aan bij de duurzame ambities van de gemeente Nijkerk.”

Extra dimensie

Samen met de centrale ligging en de uitstraling van bedrijventerrein Arkerpoort was de keuze voor Nijkerk niet zo moeilijk. Vanuit het nieuwe kantoor heeft Vreugdenhil straks uitzicht op de weides van de Arkemheenpolder, waar verschillende melkveehouders van het bedrijf gevestigd zijn. ,,Zo hebben we vanaf onze werkplek als het ware een directe link met de melk”, geeft Vreugdenhil nog een extra dimensie aan de locatie.

Vreugdenhil Dairy Foods groeit snel en ervaart vooral een sterke uitbreiding in de export van haar producten naar landen buiten Europa. ,,De wereldbevolking groeit en het besteedbaar inkomen neemt toe”, verklaart Vreugdenhil. ,,Volgend jaar komt er met de afschaffing van het melkquotum meer ruimte voor aanbod vanuit Nederland”, voorziet hij. Tegelijk met de realisatie van het nieuwe hoofdkantoor werkt het bedrijf in Gorinchem aan de bouw van een nieuwe fabriek. Vreugdenhil: ,,De toekomst ligt in duurzaamheid en kwaliteit.”

Ambitie

Op het nabijgelegen bedrijventerrein de Flier investeert de Bieze Food Group in een nieuw en hypermodern logistiek centrum. Bieze maakt deel uit van de internationale Wernsing Food Family en produceert in verschillende werkmaatschappijen een breed scala aan verse levensmiddelen, van kruidenmelanges tot kant-en-klaarmaaltijden. Net als Vreugdenhil hecht Bieze veel belang aan duurzaamheid. ,,Onze ambitie is een energieneutraal gebouw te realiseren”, zegt algemeen directeur Frank Bieze. ,,Dat is voor een gekoeld logistiek centrum best bijzonder.”

Het nieuwe centrum wordt voorzien van het nieuwste warehouse systeem, dat samen met een softwarebedrijf uit de regio is ontwikkeld. ,,Met dit pakket lopen we jaren vooruit. Logistiek wordt in onze branche steeds belangrijker”, stelt Bieze. ,,We gooien met z’n allen als consumenten veel voedsel weg. Door de snelheid en de aansluiting in de logistieke stromen te verbeteren, kunnen we daar verandering in brengen. Dat is ook duurzaam.” Het nieuwe logistiek centrum zal worden ingericht voor gekoelde en ongekoelde opslag en voor cross docking, de onderlinge uitwisseling van goederen tussen logistieke dienstverleners.

Innovatie

De Bieze Food Group viert dit jaar het 60-jarig bestaan en is de laatste jaren snel gegroeid, onder meer door bedrijfsovernames. ,,Kwalitatieve foodconcepten zijn weer enorm in trek”, signaleert Bieze. ,,Door de supermarktoorlogen is jarenlang de focus gelegd op prijs. Dat heeft geleid tot voedselschandalen en een achteruitgang van kwaliteit. Inmiddels hebben zowel retailers als consumenten daar genoeg van.” Volgens Bieze zit de groei nu vooral in de bovenkant van de markt. ,,Door die kentering staan we met kwaliteit en innovatie in gezonde voeding ineens vooraan.”

Net als het moederbedrijf en de meeste dochterondernemingen is de Bieze Food Group een echt familiebedrijf. ,,We zijn een cultuur gewend van ondernemerschap en creativiteit. Van korte lijnen en snel beslissen”, schetst Bieze. ,,Dat is ook de mentaliteit van de regio. Er zitten hier veel grote, mooie foodbedrijven, die in de toekomst steeds meer zullen samenwerken.” Op de Flier heeft Bieze de mogelijkheid om straks nog verder uit te breiden. Bieze: ,,Mijn vader zei ooit dat als je goed onderneemt, je elke tien jaar toe bent aan een nieuw pand. Die waarheid blijkt bij ons tot nog toe aardig te kloppen.”

Regio FoodValley presenteert zich tijdens de Provada als groene, energieke en innovatieve regio. Maak kennis met nieuwe toepassingen van voeding en planten en kom ‘Opladen in de FoodValley regio’. (Hal 10, stand 13)

Door Redactie | Gepubliceerd op 2 mei 2014

Dit bericht is geplaatst in Algemeen
Tags: , , , .
LinkedIn Twitter NUjij
Print Friendly, PDF & Email