Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Steeds meer internationale winkelketens in Nederland

te_huur_winkelruimteHet aantal internationale winkelketens in Nederland is sinds 2005 ruim verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de vier grote steden en in de branches kleding, schoenen, huishoudelijke en luxe artikelen. Dit kwam aanbod in het recentelijk verschenen Retail rapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, met als thema Couleur Internationale.

De cijfers laten zien dat de Nederlandse winkels nog steeds de markt domineren. Toch is ook duidelijk te zien dat internationale retailers bezig zijn met een opmars. Nederland is een aantrekkelijke markt voor internationale retailers dankzij de koopkracht van de Nederlandse consument, de winkelhuurprijzen en de reputatie van Nederlandse winkelsteden.

Percentueel gezien is het aantal buitenlandse winkelketens in Nederland van 2005 tot 2016 gestegen met 60%. Het aantal winkels van Nederlandse bodem is in deze periode met 16% gedaald. Wanneer er gekeken wordt naar aantal vierkante meters, dan is er zelfs sprake van een indrukwekkende 161% groei. Vanaf 2010 is het oppervlakte van internationale kledingwinkels toegenomen met 150.000 vierkante meter.

Concepten als Primark, JD Sports, Hudsons Bay Company en TK Maxx zijn voorbeelden van ketens die Nederland het afgelopen decennium hebben veroverd. Het zijn met name branches die minder last hebben van online concurrentie waar de groei te merken is. De internationalisering van de winkelstraten in Nederland is het meest zichtbaar in de “Grote Vier”: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Door Redactie | Gepubliceerd op 19 juli 2017

Dit bericht is geplaatst in Algemeen
Tags: , , .
LinkedIn Twitter NUjij
Print Friendly