Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Nick Blom

Foto van Nick Blom Nick Blom is na zijn HBO Makelaardij opleiding, begonnen als woning makelaar in Amsterdam. In 2007 heeft hij de overstap gemaakt naar een van de grootste aanbieders van niet-beursgenoteerd vastgoedfondsen van Nederland. Daar is hij gestart als vastgoedmanager (beheer) en uiteindelijk is hij verantwoordelijk geweest voor een commerciële afdeling gericht op particuliere beleggers. Sinds 2009 is Nick directeur van Vastgoedvergelijker.nl en hoofdredacteur van het maandelijkse Vastgoedvergelijker.nl E-magazine.
 
 
Meer artikelen van Nick Blom

Retail online of offline

CBRE kwam de afgelopen periode met meerdere rapporten op de markt waaronder de How Global is the Business of Retail 2013 en Logistics and E-commerce. Vastgoedjournaal en Vastgoedvergelijker.nl geven u een korte samenvatting.

Hong Kong is voor nieuw toetredende retailers wereldwijd de populairste markt. Maar liefst 51 nieuwe toetreders uit diverse sectoren openden in 2012 tenminste één winkel in deze stad. Amsterdam staat op de 9e plaats. Dat blijkt uit How Global is the Business of Retail 2013 van CBRE. Het rapport geeft de resultaten weer van een onderzoek naar de cross-border expansieplannen van 320 toonaangevende retailers uit meer dan 200 steden. Het onderzoek is nu voor het zesde achtereenvolgende jaar uitgevoerd.

Amsterdam staat op de negende plaats in de ranglijst van steden waar internationale retailers zich graag willen vestigen. 32 Retailers hebben in 2012 een winkel geopend in onze hoofdstad,  dat is 3,15% van de totale wereldwijde expansie.

Krijn Taconis, Executive Director Retail: “De ranking laat zien dat Amsterdam een plaats is die in trek is bij internationale merken. Wij ervaren dit zelf ook, vorig jaar hebben wij Michael Kors begeleid bij het huren van winkelruimte in de P.C. Hooftstraat en dit jaar zal Tesla Motors er een experience centre openen. Verder heeft Abercrombie & Fitch vorig jaar een winkel geopend en naar verwachting zullen Forever 21 en Urban Outfitters dat dit najaar doen. Dat internationale retailers graag een winkel willen openen in de hoofdstad komt onder meer door de toestroom van toeristen die naast cultuur en horeca ook op zoek zijn naar een divers en kwalitatief goed winkelaanbod.”

Uit het rapport blijkt dat retailers in 2012 in veel verschillende markten expansief waren. 81% van de steden mocht in ieder geval één nieuwe retailer verwelkomen. Amerikaanse retailers zijn veruit het meest actief geweest ten aanzien van de uitbreiding van hun wereldwijde winkelnetwerk. Van oorsprong richtten zij zich met name op Aziatische en West-Europese markten, in 2012 lieten zij echter een toenemende expansie zien in het Midden-Oosten, Centraal & Oost-Europa en Latijns-Amerika. Italiaanse, Britse en Franse retailers toonden eveneens een hoge mate van activiteit, vooral in hun eigen regio maar ook in Azië.

De groei van online winkelen heeft tot gevolg dat retailers nog kritischer naar hun portefeuille kijken. Terwijl sommige ondernemers hun winkelnetwerk willen beperken, omarmen de meesten een multichannel benadering waarbij ze investeren in online zichtbaarheid en daarnaast investeren in nieuwe en bestaande winkels. Veel retailers geven aan dat het openen van nieuwe winkels in nieuwe markten prioriteit heeft. Dit sluit aan bij de verwachting van CBRE dat de cross-border activiteit ook in 2013 op een stabiel niveau zal blijven. 

De zogenoemde e-fulfilment centra die de logistiek van webwinkels in goede banen moeten leiden, kunnen uitgroeien tot een waardevol lange termijn beleggingsproduct voor vastgoedbeleggers.

Gedreven door maatschappelijke trends is over de opkomst van e-commerce inmiddels veel gepubliceerd, maar zijn de gevolgen voor de logistieke vastgoedmarkt nog niet goed in kaart gebracht. Aanleiding voor CBRE om hier uitgebreid onderzoek naar te doen. De resultaten zijn weergegeven in de publicatie Logistics and E-commerce – The impact of E-commerce on logistics real estate die eind mei wordt uitgebracht.

Specialistische kennis is noodzakelijk

De logistiek achter de webwinkel wordt aangeduid met e-fulfilment. Uit het onderzoek blijkt dat e-fulfilment op zichzelf weinig ‘nieuwe’ activiteiten kent in vergelijking met traditionele distributieprocessen, maar dat de intensiteit waarmee deze processen bij e-commerce plaatsvinden het noodzakelijk maakt om ze anders te structureren. De publicatie van CBRE richt zich op oorzaken en gevolgen van e-commerce ten aanzien van de locatiefactoren, inrichting, structuur en lay-out van het distributiecentrum. Hiermee worden de eisen die aan het vastgoed moeten worden gesteld inzichtelijk gemaakt.

Voor het realiseren van nieuwe e-fulfilment centra is specialistische kennis noodzakelijk, zowel van logistieke eindgebruikers en webwinkels, als van vastgoedmarktpartijen zoals beleggers, financiers en ontwikkelaars. Er is echter een lange-termijn belang dat deze groepen samen kan brengen. Hoogwaardige objecten en e-fulfilment oplossingen met een gemechaniseerde inrichting vereisen een hoog investeringsniveau. Dit bindt de gebruiker voor de lange termijn aan een object.

De vastgoedbelegger heeft er daarmee een waardevol beleggingsproduct voor de lange termijn bijgekregen. Vanwege de groeiende ruimtebehoefte voor e-fulfilment, die verankert is in de wensen van de consument, verwacht CBRE dat de vraag naar e-fulfilment centra verder zal aantrekken.

Door Nick Blom | Gepubliceerd op 28 juni 2013