Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Relatief lage winkelhuren lokken internationale retailers naar Nederland

De combinatie van relatief lage winkelhuren en een koopkrachtig publiek trekt internationale retailers naar de beste drie-dwaze-dagen1winkellocaties in Nederland. Hierdoor ontstaat een verdringingsmarkt waarbij de modebranche in de winkelstraten domineert. Dat blijkt uit het marktrapport ‘De strijd om de harde A1’ van DTZ Zadelhoff.

In de zoektocht naar nieuwe markten en afzetgebieden vestigen grote buitenlandse retailers zich de afgelopen jaren steeds meer in het Nederlandse A1-winkelgebied. Volgens DTZ Zadelhoff is deze toenemende concurrentie een gevolg van het internationaal gezien laag huurprijsniveau in Nederland en een koopkrachtig publiek. De crisis heeft ervoor gezorgd dat internationale retailers die op zoek zijn naar zoveel mogelijk passanten steeds meer focussen op het allerbeste vastgoed in de beste winkelstraten. Huurprijzen van deze harde A1 blijven daarom stabiel of stijgen, zelfs in een periode dat de economische ontwikkeling zorgt voor minder winkelend publiek.

Eenvoudiger branchebeeld
De 23 grootste winkelsteden van Nederland bestaan uit de 17 grootste winkelsteden van Nederland waar de binnenstad over meer dan 400 verkooppunten beschikt, aangevuld met steden van meer dan 100.000 inwoners met een kernwinkelgebied tussen de 250 en 400 verkooppunten.

De winkelsamenstelling op A1 verandert snel van een koopcentrum in brede zin met een compleet aanbod dagelijkse en niet-dagelijkse producten, naar een koopcentrum in enge zin, waar steeds meer van een beperkt aantal producten het nieuwste en allerbeste wordt aangeboden. Bepaalde branches, zoals huishoudelijk en persoonlijke verzorging, verdwijnen uit het straatbeeld ten koste van de steeds dominantere positie van de (internationale) modebranche. In de beste winkelgebieden van Nederland ontstaat een eenvoudiger branchebeeld met de nadruk op fashion en beleving, waarbij het kopen meer naar de achtergrond verdwijnt. Volgens DTZ Zadelhoff hebben deze ontwikkelingen samen er voor gezorgd dat het ‘harde A1’-winkelgebied kleiner wordt.

Het vier pagina’s tellende onderzoek ‘De strijd om de harde A1’ is HIER te downloaden.

Door Redactie | Gepubliceerd op 5 december 2014

Dit bericht is geplaatst in Algemeen
Tags: , , , .
LinkedIn Twitter NUjij
Print Friendly, PDF & Email