Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Frits Panhuyzen

Foto van Frits Panhuyzen Sinds 1977 was de heer Panhuyzen actief als makelaar na het voltooien van zijn HBS opleiding en kandidaats Nederlands Recht aan de Universiteit van Nijmegen. Vanaf 1986 was hij mede eigenaar van Nolthenius|Panhuyzen Commercieel o.g. Makelaars te Arnhem. Later is deze vennootschap overgenomen door de Kamerbeek Groep en vervolgens door Meeùs (Aegon). In de periode 1999 – 2004 was hij directeur bij Meeùs. Tevens is hij van 1995 tot 2006 als mede initiator en directeur actief betrokken geweest bij het vastgoed groeifonds FiduVast. Hierdoor beschikt hij over specifieke kennis en ervaring met betrekking tot het besturen van een beleggingsfonds. Zijn huidige functie is algemeen directeur van SynVest Beleggingsfondsen.
 
 
Meer artikelen van Frits Panhuyzen

Innovatieve winkelformule biedt kansen

“Saai hè, leegstaande panden? U draagt hieraan bij door online te shoppen. leegstand_kantoren3Ga dus gezellig naar het dorp, koop in de winkels en help de economie”. Deze tekst las ik laatst op een winkelruit en schetst de malaise in het winkelvastgoed. De oplossing is echter niet zo simpel als hier wordt aangegeven.

De problemen zullen vooralsnog in omvang toenemen, daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Om succesvol te zijn en blijven moet de detaillist een duidelijke focus plus helder (internet)concept hebben, echte toegevoegde waarde en extra service leveren of innovatief zijn. Anders gaat het niet lukken.

Neerwaartse trend
Volgens retailonderzoeker Locatus is de leegstand in het winkelvastgoed in 2015 ongeveer stabiel gebleven met 7,5%. Na de elkaar snel opvolgende faillissementen / surceances eind december van V&D, DA-drogisten en Macintosh Retail (o.a. Scapino, Dolcis, Manfield e.a.) zal de trend in 2016 echter opnieuw neerwaarts zijn. Blijkbaar zijn deze formules niet in staat de consument voldoende te verleiden. Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar voegt hier nog een rijtje retailers aan toe als potentiële probleemgevallen: Blokker, Hema, BCC, Bart Smit, Jamin e.a.

Meerdere trends doen de retailer geen goed. Aan de bovenkant én de onderkant van de markt zie je (financieel) gezonde ontwikkelingen. “In de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, waar de dure merken om een plaatsje vechten, is het feest als nooit tevoren”, aldus recent in Het Financieele Dagblad. Aan de onderkant van de markt, waar sterk op prijs wordt geconcurreerd, wordt ook duidelijk gescoord, met succesvolle concepten en ketens als Action, H&M en Primark. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Miss Etam en Mexx.

Middensegment blijft lastig
Het middensegment heeft het lastig. Er wordt te slecht geconcurreerd op prijs, service (wat hogere prijzen rechtvaardigt) of (merk)beleving en vervolgens verdwijnt de klant naar het internet. Deze retailer moet echt eens in de huid van de klant kruipen en duidelijk op de (nieuwe) behoeften inspelen. Er zijn ondernemers die dat heel goed doen. Allerhande nieuwe supermarktconcepten komen op (Valk Versmarkt, Landmarkt, Gekke Gerrit e.d.), of retailers die functies combineren en nieuwe winkelformules voor eten en drinken.

Een andere trend is dat gemeenten nog steeds het gat in hun begroting blijven dichten met uitgifte van grond. Nu dat voor de ontwikkeling van kantoren slecht lukt, worden er op grote schaal plannen gemaakt voor nieuwe winkels. Recent meldde De Telegraaf dat er volgens Detailhandel Nederland plannen bestaan voor 1,2 miljoen m². In navolging van de kantorenmarkt is dat bouwen voor de leegstand. Want een outletcentrum, zoals gepland in Winschoten, Assen, Roermond, Roosendaal, Lelystad, Halfweg en Zoetermeer, zal ongetwijfeld ten koste gaan van de binnenstad. Ook Leidsenhage in Leidschendam wil met ongeveer 30% m² uitbreiden.

Beleving
Hiermee wordt een neergaande spiraal versterkt. Consumenten willen beleving, echte service of een lage prijs, anders kopen ze gewoon op internet. Dit betekent dat verouderde formules, meestal al decennia lang aanwezig in de binnenstad (zonder duidelijke internetstrategie, focus of merkbeleving) verdwijnen. De binnenstad wordt een gatenkaas met daardoor nog minder beleving als gevolg van de leegstand. Consumenten blijven vervolgens weg en bezoeken outlet- en winkelcentra waar wel op prijs en met speciale formules wordt geconcurreerd. Overigens is het daar veelal ook nog veel beter parkeren.

De inburgering van winkelen op internet ten spijt wordt echter nog steeds 95% van alle omzet in fysieke winkels gemaakt, aldus onderzoek. Omdat volgens deskundigen zo’n 80% van de webwinkels verlies maakt (ook zij zoeken naar een winstgevend businessmodel), zal het geld voorlopig nog wel in de fysieke winkel worden verdiend. Degene die er met een dynamische formule in slaagt goed op die steeds veranderende behoefte van de consument te blijven inspelen zal een goede boterham kunnen verdienen. De winkelleegstand blijft daarmee beperkt. Vanuit een maatschappelijk belang dient de (lagere) overheid dan ook eens mee te werken.

Frits Panhuyzen is algemeen directeur bij SynVest Asset Management in Amsterdam www.synvest.nl.

Door Frits Panhuyzen | Gepubliceerd op 19 januari 2016