Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief
  • Maandelijkse e-magazine
  • Wekelijkse updates
  • 60.000 lezers!

Vul hier uw e-mail in:

Vastgoedvergelijker

Norbert ter Mors

Foto van Norbert ter Mors Norbert ter Mors (1961) is directeur-eigenaar van het in 2011 opgerichte RentReview waarin hij zakelijke huurders bijstaat in het (her)onderhandelen van nieuwe en bestaande huurcontracten. Ter Mors heeft 25 jaar ervaring in de vastgoedwereld met directiefuncties bij ondermeer DTZ Zadelhoff en Colliers International.
 
 
Meer artikelen van Norbert ter Mors

‘Annexum doorbreekt vastgeroeste gewoonte: lange huurcontracten zijn passé’

Participatiefondsaanbieder Annexum kijkt goed naar de nieuwe trends in de vastgoedmarkt. Zo wil Annexum afstappen van lange huurcontracten en de eigen huurders aanbieden om kort en flexibel te huren. Norbert ter Mors van RentReview prijst in zijn blog deze opmerkelijke stap van Annexum en noemt het niet minder dan een heuse revolutie.

Norbert ter Mors vandaag in zijn blog: “Vandaag in het Financieele Dagblad: ”Vastgoedbelegger Annexum wil af van de langjarige huurcontracten”. Annexum wil haar huurders de mogelijkheid geven om kort en flexibel te huren, desnoods met een opzegtermijn van een maand. Dit klinkt als een kleinigheid, maar in werkelijkheid is hier sprake van een kleine revolutie in vastgoedland: Annexum begrijpt haar huurders en neemt hun verlangens serieus.

In de conservatieve vastgoedwereld stond kortzichtigheid en het platte eigenbelang altijd voorop. Daarbij is de rol van de huurder door de jaren heen uitsluitend beperkt gebleven tot ‘cash cow’, met minimale rechten en 1 plicht: tijdige huurbetaling. Lange huurcontracten en aanvullende zekerheden en garanties moesten de kans op betalingsuitval minimaliseren.

Annexum doorbreekt deze cirkel. Deze belegger onderkent dat niet haar gebouwen, maar hun huurders hun belangrijkste asset zijn. En een relatie met je huurder hoort niet, zoals tot dusver, gebaseerd te zijn op angst, maar op openheid, service en kwaliteit. Een huurder moet in je gebouw blijven omdat hij dat wil. Niet omdat hij daartoe verplicht wordt door zijn huurcontract.

RentReview heeft uit eigen praktijk geleerd dat niet de huurprijs, maar de rigide opstelling en slechte service van de verhuurder veruit de belangrijkste reden is voor ontevredenheid en verhuizing. Daarom hebben wij er meermaals voor gepleit om de huurder te benaderen als gewaardeerde hotelgast. Verhuurders zouden meer succes hebben als ze zich, net als hotelmanagers, gaan concentreren op de ‘bezettingsgraad’ van hun kantoren, met speciale arrangementen voor verschillende doelgroepen. Dat is iets heel anders dan ‘leegstand voorkomen’.

Annexum zet een veelbelovende en belangrijke stap die navolging verdient en wellicht ooit leidt tot een paradigma shift: het inzicht dat de huurder geen noodzakelijk kwaad is, maar een gewaardeerde klant. Oude gewoonten zijn moeilijk af te leren. Daarom moet gevreesd worden dat dit proces langer gaat duren dan gewenst. Maar oude gewoonten worden afgestraft door nieuwe verschillen. En daarom komt Annexum op voorsprong”.

Door Norbert ter Mors | Gepubliceerd op 11 april 2012